La un “sfarsit de drum”: ce a lasat in urma editia 2004 a standardului ISO 14001? (I)

Odata cu aparitia noii editii (2015) a standardului ISO 14001, este momentul sa tragem concluzii. Ne referim la aplicarea vechii versiuni, din 2004 si la activitatea firmelor, a consultantilor sau auditorilor din domeniul managementului de mediu. Este esential sa evaluam in ce masura standardele au incurajat, facilitat sau consolidat masurile de protectie a mediului pe site-urile incluse in sistemele de management de mediu (SMM).

Mai jos sunt enumerate puncte pozitive si negative privind imbunatatirea performantei medii a beneficiarilor implementarii unui sistem de management. Acestea sunt subiective, bazate pe experienta personala.

Ca urmare, la categoria “puncte pozitive” generate din aplicarea SMM am putea enumera:

1. Cresterea constientizarii pe linie de mediu a personalului din companii.

Acest merit nu poate fi atribuit doar implementarii standardului. Sistemele de management implementate au inceput sa capete vechime. Avem deja firme cu 10-15 ani experienta in implementarea SMM. Aparitia si diversificarea specializari lor universitare in domeniul protectiei mediului au inceput sa fie traduse in angajarea acestor absolventi in cadrul companiilor. Pe de alta parte, constientizarea de mediu in general, la nivel de societate, a crescut, chiar daca lent. Acest lucru s-a intamplat prin impunerea in programele scolare si in agenda publica a societatii a subiectelor de tip „eco”, „bio”, etc.

2. Personal mai bine pregatit in domeniul protectiei mediulu in companii.

Acest lucru a fost un sprijin atat pentru auditori, cat si pentru consultanti. Abordarea a putut fi mai profunda, ceea ce a generat un stimul pentru imbunatatirea pregatirii lor. Scopul era sa poata tine pasul cu partenerii lor din companii.

3. Sprijin pentru determinarea mai rapida si corecta a obligatiilor de conformare cu legislatia de mediu aplicabila.

Din experienta mea, multi directori de companii au fost foarte interesati sa afle rezultatele consultantei sau auditarii SMM. Acestia sunt interesati mai mult de problemele lor legate de legislatie si de riscul de expunere la sanctiuni legale decat de SMM in sine. Adesea, auditurile SMM, fie ele interne sau externe, au fost asimilate sau chiar confundate de catre clienti cu auditurile de conformare cu legislatia.

Ma opresc aici, deocamdata, cu aceste prime opinii despre subiectul de mai sus.

Autor, 

Răzvan Tomescu
Consultant / Auditor
Sisteme de Management

INAQ Consulting

Distribuie

Facebook
LinkedIn

Ești gata să treci la
următorul stadiu de dezvoltare?

VREI SĂ EXPORȚI DAR NU ȘTII DE UNDE SĂ ÎNCEPI?

Află cum să te pregătești eficient în doar 3 pași cu ghidul nostru! 

Click aici pentru a-l descărca GRATUIT!