ISO 9001 : 2015, in cateva cuvinte simple

Recent, a fost publicata mult asteptata editie revizuita a ISO 9001. Versiunea in limba engleza a fost publicata la 23 septembrie, iar versiunea in limba romana a fost publicata la 30 septembrie. Multi dintre cei interesati se intreaba acum care sunt urmatorii pasi si cum se vor conforma noilor cerinte. Un lucru care trebuie spus foarte clar inca de la inceput este ca perioada de tranzitie acordata de ISO este de 3 ani.

Daca ati obtinut certificarea ISO 9001 inainte de septembrie 2015, puteti continua sa efectuati auditurile de supraveghere conform versiunii din 2008. Totusi, trebuie sa stiti ca recertificarea trebuie sa fie conform versiunii din 2015. Incepand de acum, pentru certificarile ulterioare, aveti doua optiuni: sa le obtineti conform noii versiuni sau conform versiunii din 2008. In cazul celei din 2008, puteti folosi oricare dintre auditurile de supraveghere din urmatorii ani pentru a face trecerea la noua versiune.

Cateva dintre principalele aspecte de luat in considerare, pentru realizarea tranzitiei:
  1. Definiti contextul organizatiei – mediul de afaceri, piata, concurenta, legislatia aplicabila. Pe scurt, tot ceea ce face parte din mediul vostru de business;
  2. Identificati toate partile interesate – desigur, stiti deja despre clienti, furnizori si autoritati; in plus, noul standard atrage atentia si asupra actionarilor, angajatilor, chiar si concurentilor;
  3. Revizuiti domeniul de aplicare a sistemului de management – in noua versiune excluderile nu mai sunt limitate la un singur capitol. Se cere ca sistemul sa fie documentat si implementat atat cat este necesar pentru a fi asigurata conformitatea produselor/ serviciilor. Aceasta inseamna, in realitate, libertate totala in selectia cerintelor aplicabile. Reprezinta o sansa foarte buna pentru a elimina din sistemele voastre acele elemente fara valoare adaugata. Implementarea lor nu facea decat sa va dea batai de cap.
  4. Evaluati riscurile si oportunitatile – conform noii versiuni, trebuie avute in vedere anumite aspecte. Dar, (atentie!) nicaieri in standard nu apare obligatia de a avea proceduri si inregistrari pe aceasta tema. Deci, nu luati in serios zvonurile și evitați sa va umpleți de hartii inutile. In schimb, evaluati cat mai corect posibil nivelul la care doriti sa extindeti gandirea bazata pe riscuri si oportunitati, in functie de profilul șis contextul organizatiei.
 
Schimbarile si procesul de tranzitie 

Pot parea dificile la prima vedere, dar estimarea mea este ca in maxim 1-2 ani acestea vor fi foarte usor de realizat. Mai ales ca cele mai multe din ele au o logica evidenta. Este esential sa faceti o evaluare corecta a modificatilor necesare in sistemul actual. Poate ajuta un consultant bine pregatit si de incredere. Astfel, aveti sansa de a integra eficient sistemul de management al calitatii in afacerea voastra. Iar aceasta integrare a reprezentat si va reprezenta intotdeauna criteriul decisiv pentru a deosebi sistemele ce contribuie cu adevarat la imbunatatirea performantelor organizatiei.

Autor,

Mihai Smochina
Consultant / Auditor
Sisteme de Management

INAQ Consulting

Distribuie

Facebook
LinkedIn

Ești gata să treci la
următorul stadiu de dezvoltare?

VREI SĂ EXPORȚI DAR NU ȘTII DE UNDE SĂ ÎNCEPI?

Află cum să te pregătești eficient în doar 3 pași cu ghidul nostru! 
Click aici pentru a-l descărca GRATUIT!