In articolul precedent vorbeam despre semnificatia standardului IFS Food vs 6 din perspectiva retailerilor si anume despre faptul ca respectarea cerintelor IFS Food de catre producatorii de alimente reprezinta o garantie pentru livrarea pe piata de:
1. produse sigure, conforme cu legislatia
2. produse conforme cu cerintele clientului
Dar, marcile private pentru retaileri pot fi livrate de operatori care nu au contact direct cu alimentele sau chiar care nu lucreaza cu alimente. Pentru acestia, exista standarde specifice, care fac parte din Familia de standarde IFS:
IFS Food – Procesare Alimente: cand produsele alimentare sunt procesate sau cand exista un pericol pentru contaminarea produsului
IFS HPC – Procesare produse menaj si ingrijire personala: cand produsele sunt procesate sau cand exista un pericol pentru contaminarea produsului
IFS Logistics 2 – se refera la activitati de logistica pentru produse alimentare, nealimentare si HPC (menaj, ingrijire personala). Aceste activitati logistice sunt oferite ca serviciu, fara implicatii comerciale. Companiile care opereaza in acest domeniu au contact fizic cu produsele, care pot fi deja ambalate primar sau pot fi produse neambalate. Exemple de produse neambalate sunt carcasele de carne sau transportul in vrac/cisterne (sirop de glucoza, lapte, cereale, etc).
IFS Broker – Comercializarea Alimente, HPC (produse menaj si de ingrijire personala) fara contact cu produsele: cand nu exista posesie fizica a produselor, ci doar cumparare-vanzare efectuate din birou, fara activitati logistice.
Pentru toate aceste standarde din familia IFS sunt valabile cele doua cerinte indicate mai sus.
In plus, mai este o cerinta fundamentala a retailerilor, transpusa in familia de standarde IFS. Aceasta cerinta implica capacitatea unui operator de a avea o imbunatatire continua si o perfectionare continua. Scopul este de a creste gradul de incredere in livrarea de produse sigure si conforme.
Imbunatatirea continua a sistemului de management al calitatii si sigurantei are 3 axe fundamentale:
1. Audit intern eficace – Capacitatea de autoevaluare si identificare a punctelor slabe si a zonelor cu potential de imbunatatire. Scopul este cresterea increderii in livrarea de produse sigure si conforme.
2. Management corect al situatiilor de criza – Retrageri, rechemari – sau capacitatea de a reactiona corect la aparitia unor neconformitati privind siguranta sau calitatea produsului, dupa ce acesta a ajuns in piata
3. Mecanisme eficace de actiuni corective – Capacitatea de a identifica cauzele reale ale neconformitatilor de produs si de proces si de a implementa actiuni corective directe la aceste cauze. Scopul este sa se evite repetarea acestor neconformitati in viitor.
Vom vorbi pe larg despre aceste mecanisme fundamentale in articolul urmator.
Autor,
Mihaela Ardeleanu
Consultant / Auditor
Sisteme de Management
INAQ Consulting