La un “sfarsit de drum”: ce a lasat in urma editia 2004 a standardului ISO 14001? (I)

Odata cu aparitia noii editii (2015) a standardului ISO 14001, este momentul sa tragem concluzii cu privire la  aplicarea vechii versiuni, din 2004 si la activitatea firmelor, a consultantilor sau auditorilor din domeniul managementului de mediu.
De asemenea, este important sa evaluam in  ce masura a incurajat, facilitat sau consolidat acest standard masurile de protectia mediului pe amplasamentele incluse in sistemele de management de mediu (SMM).

Cele de mai jos nu sunt, evident, decat o incercare subiectiva (derivata din experienta proprie) de a inventaria punctele mai mult sau mai putin pozitive in ceea ce a insemnat obtinerea unei perfomante de mediu mai bune de catre beneficiarii implementarii unui astfel de sistem de management.

Ca urmare, la categoria “puncte pozitive” generate din aplicarea SMM am putea enumera:

1. Cresterea constientizarii pe linie de mediu a personalului din companii.
Acest merit nu poate fi, insa, atribuit doar implementarii standardului, ci si faptului ca sistemele de management implementate au inceupt sa capete vechime (avem deja firme cu 10-15 ani experienta in implementarea SMM), ca aparitia si diversificarea specializarilor universitare in domeniul protectiei mediului au inceput sa fie traduse in angajarea acestor absolventi in cadrul companiilor; pe de alta parte, constientizarea de mediu in general, la nivel de societate, a crescut (chiar daca lent) prin impunerea in programele scolare si in agenda publica a societatii a subiectelor de tip “eco”, “bio”, etc.;
2. Personal mai bine pregatit in domeniul protectiei mediulu in companii.
Aceste lucru a insemnat un spijin si pentru auditori si consultanti, pentru ca abordarea a putut fi mai profunda, generand si un stimul pentru imbunatatirea pregatirii acestora din urma, pentru a putea fi la inaltimea partenerilor lor din companii;
3. Sprijin pentru determinarea mai rapida si corecta a obligatiilor de conformare cu legislatia de mediu aplicabila.
Din experienta mea, foarte multi directori de companii au fost foarte interesati (as zice mai interesati decat de SMM in sine),  sa afle, ca rezultate ale consultantei sau auditarii SMM, care sunt problemele pe care le au in raport cu legislatia, care este riscul de expunere la sanctiunile legale; deseori, auditurile SMM (fie ele interne sau externe) au fost asimilate (daca nu confundate) de catre clienti cu auditurile de conformare cu legislatia.

Ma opresc aici, deocamdata, cu aceste prime opinii despre subiectul de mai sus.

Autor, 

Răzvan Tomescu
Consultant / Auditor
Sisteme de Management

INAQ Consulting

Distribuie

Facebook
LinkedIn

Ești gata să treci la
următorul stadiu de dezvoltare?