Certificarea IFS, suport pentru creșterea exportului. Sustenabilitatea pe lanțul de aprovizionare. Tematici prezentate la Conferința IFS 2022

Abordarea sustenabilității din perspectiva IFS, optimizarea costurilor prin utilizarea echipamentelor profesionale de măsurare, soluții de inspecție a calității pentru obținerea certificării IFS au fost doar câteva dintre subiectele Conferinței IFS 2022, care a avut loc pe 27 Mai la București. Ca de fiecare dată, conferința a fost organizată de INAQ Consulting și IFS Management (Germania) și s-a bucurat de participarea a peste 200 de reprezentanți ai companiilor din industria alimentară, industria produselor pentru îngrijirea casei și îngrijire personală și logistică, speakeri români și străini, reprezentanți ai ANSVSA, AMRCR și ai altor autorități naționale, patronate și asociații profesionale în domeniu. 

Stephan Tromp – Managing Director IFS Management a anunțat în deschiderea evenimentului începerea consultărilor publice pentru versiunea 8 a standardului IFS Food, dar și introducerea unui nou instrument – IFS Pathway – creat pentru a sprijini companiile certificate IFS Global Markets să-și îmbunătățească performanțele privind siguranța produsului și managementul calității pentru a obține certificarea IFS integrală.

Modificările propuse pentru IFS Food 8 au fost pentru prima oară prezentate de Chryssa Dimitriadis – Director IFS Standard Management, aceste modificări având ca scop principal integrarea noilor cerințe Codex Alimentarius și pe cele ale standardului ISO 22003-2, dar și revizuirea sistemului de notare (în special pentru calificativul B), includerea unor aspecte din Doctrina IFS Food, clarificări suplimentare față de IFS Food 7 pentru a fi mai facil de înțeles de către cei auditați și o mai bună desfășurare a auditului.

Din partea ANSVSA, doamna Monica Neagu – Director Direcția Siguranța Alimentelor de origine non animală a discutat despre rolul ANSVSA ca structură de contact pentru alertele și fraudele alimentare, cu rol determinant în informarea consumatorilor cu privire la siguranța alimentelor și a amintit despre Protocolul semnat de ANSVSA și IFS Management pentru accesul la informațiile privind organizațiile certificate IFS Food în vederea optimizării planificării – pe baza unei analize de risc – și realizării controalelor oficiale, certificatele IFS Food fiind recunoscute ca o garanție a faptului că organizațiile certificate furnizează produse ce îndeplinesc cerințele de calitate și siguranța alimentelor.

Helga Barrios – IFS Senior Technical Project Manager a prezentat abordarea sustenabilității din perspectiva IFS și noutățile aduse de standardul IFS HPC 3, iar Beata Studzińska-Marciniak – IFS Standard Manager a prezentat avantajele implementării IFS Logistics 2.3, cu exemple de bună practică.

În sprijinul organizațiilor care își propun furnizarea produselor lor în afara țării sau creșterea exporturilor, Marek Marzec – IFS Representative CEE a prezentat avantajele certificărilor IFS pentru acest deziderat și a vorbit despre experiența companiilor poloneze în acest domeniu. 

Tot pentru creșterea exporturilor, dar și pentru dezvoltarea organizațiilor pe plan intern, Ionuț Nache – Director General INAQ Consulting a prezentat noile servicii INAQ Data&Research, iar Mihai Coliban – Director Creație și Design a vorbit despre importanța brand-ului și despre experiența cu care echipa INAQ Branding poate contribui la îmbunătățirea imaginii și impactului unei companii pe piața națională și internațională.

Optimizarea costurilor cu energia electrică. Digitalizarea în industria alimentară

Noul sistem digital pentru managementul calității și controlul siguranței alimentare a făcut subiectul unei importante intervenții din partea lui Horațiu Bașa – Director General Testo România, fiind subliniată importanța utilizării echipamentelor profesionale de măsurare pentru optimizarea costurilor.

Tot legat de digitalizare și optimizarea costurilor, Angelos Spiliotis – Managing Director Axiven Pest Control a prezentat în cadrul conferinței avantajele digitalizării activităților și documentelor Pest Control pentru îndeplinirea cerințelor auditului IFS Food prin utilizarea unei platforme ce permite identificarea rapidă a zonelor în care apar probleme și în care sunt necesare măsuri de combatere.

Adrian Bălăoi – Director General AB Tehnic a prezentat rolul determinant al proiectării și întreținerii corecte a instalațiilor frigorifice pentru obținerea economiilor de energie electrică și profit în industria alimentară.

“Digitalizarea începe cu instruirea angajaților și a partenerilor”, au precizat Alis Pătlăgeanu și Adriana Ceaușescu, ambele având calitatea de co-fondator AA Data Box, arătând și care sunt principalele riscuri privind digitalizarea.

Siguranța alimentară
Participanții la Conferința IFS 2022 au avut ocazia să afle despre riscurile strategice prezentate de Marius Maier – Director General CMC Grup, despre Lean management în industria alimentară, Sorin Petcu – Director General Santinela discutând despre rolul stabilirii valorii produsului pentru consumatorul final, luând în considerare fiecare etapă de producție, subliniind importanța creării unui proces continuu de eliminare a pierderilor și prezentând experiența internațională în obținerea acestor deziderate.
 
Au fost prezentate soluții de inspecție pentru obținerea certificării IFS de către Cecilia Bădiță, reprezentant Wipotec, partener Imark Sistem în România, iar Alina Nanu – Director General Eurofins Evic a discutat despre oportunitatea studiului clinic pentru produse de igienă, detergenți și alte produse similar utilizate în industria produselor pentru îngrijirea casei și îngrijire personală. Tot în legătură cu respectarea normelor de igienă, Ciprian Bejenariu – Managing Director Salesianer a prezentat uniformele de lucru tip HACCP, cu trasabilitate, spălate și dezinfectate cu oxygen activ pentru protecția mediului.
Sustenabilitatea pe lanțul de aprovizionare

Elementul de noutate adus de a 8-a ediție a Conferinței IFS a fost Masa rotundă cu tema:  “Conceptul de sustenabilitate, ESG, pe lanțul de aprovizionare”, dezbatere la care au participat atât reprezentanți ai unora dintre autoritățile române din domeniu, precum și reprezentanți ai unor companii private implicate la nivel național și internațional. 

Cu această ocazie, Miroslav Tașcu-Stavre – Catedra Studii Europene, Universitatea din București a detaliat principiile dezvoltării durabile, avantajele cunoașterii strategiei “Farm 2 Fork”, iar Cristina Licu – Director Calitate-Protecția Mediului Cristim a prezentat eforturile Grupului Cristim de a implementa aceste principii prin investiții în ferma de cereale pentru a asigura hrana pentru ferma de vaci, de unde laptele colectat urmează a fi procesat în fabrica de lactate, fiind asigurat un control bun al trasabilității, precum și prin utilizarea unui ambalaj innovator din plastic reciclabil și prin valorificarea deșeurilor provenite de la fabrica de carne și de la fabrica de lapte prin transformarea acestor deșeuri în biogaz și energie verde.

George Bădescu – Director Executiv AMRCR a menționat parteneriatele sustenabile existente între producătorii locali și marii retaileri, deși numărul producătorilor certificați este înca redus și a amintit despre sprijinul masiv din partea Guvernului pentru fermieri, pentru agricultură, sprijin necesar și pentru asistență în vederea certificării.

Despre eforturile Guvernului în domeniu a vorbit și Gabriela Ciulacu Bițan – Expert Codul Român al Sustenabilităţii, care a transmis informații despre elaborarea unui Cod al sustenabil-ității, ca parte a Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României, invitând pe cei prezenți să participe la dezbaterile programate la mijlocul lunii iunie.

Recomandările Uniunii Europene pentru obținerea unei economii sustenabile au fost prezentate de Gabriel Biriș – Co-Fondator Biriș Goran SPARL, care a subliniat două mari probleme ale economiei românești: capitalul uman și deficitul excesiv pe care îl are țara noastră.

Experiența europeană, dar și cea la nivel international, au fost discutate de Aintzane Esturo – Director Tehnic IFU International Fruit and Vegetable Juice Association și Javier Arizmendi Ruiz – Operating Director Zerya, care au arătat care este presiunea pusă de consumatori asupra companiilor din sectorul alimentar pentru produse sustenabile, dar și care sunt criteriile pe care trebuie să le respecte fermierii pentru o producție sustenabilă, pentru eliminarea risipei resurselor.

“Pentru sustenabilitatea sistemului pe termen lung trebuie preluate ambalajele direct într-un flux controlat de industria privată, fiind necesară încheierea de către producători a unor contracte pentru preluarea ambalajelor din zona de mâncare care ajung la consumatori”, a subliniat Ionuț Georgescu – Fondator & CEO FEPRA. Din păcate, deocamdată nu există un sistem sustenabil de preluare a deșeurilor, nu există suficientă preocupare pentru partea de reciclare a deșeurilor, așa cum a menționat Dan Ceaușescu – Sales & Marketing Director URBAN.

Economia circulară își propune să reintegreze toate resursele materiale la sfârșitul ciclului de viață într-un nou ciclu, un rol deosebit pentru atingerea acestui obiectiv având intervenția producătorului și, când este posibil, cea a comerciantului, așa cum a precizat Constantin Damov – Președinte Coaliția pentru Economia Circulară. Astfel, managementul deșeurilor va trebui să devină managementul resurselor, iar cei 3R trebuie să fie Refuză-Repară-Reutilizează.

Dan Neacșu – CEO GS1 România a informat despre parteneriatul public-privat pentru sistemul garanției returnabile, parteneriat ce se estimează că va deveni functional în anul 2023. În plus, a prezentat conceptul Digital Product Passport ce urmează a fi legiferat de Comisia Europeană.

La finalul dezbaterilor privind sustenabilitatea pe lanțul de aprovizionare, Adela Jansen – Membru Consiliu de Administrație a subliniat importanța guvernanței și a integrității în business, prezentând date statistice la nivel național și internațional.

Evenimentul a fost organizat cu sprijinul partenerilor

Partener Premium: Cris-Tim, CMC GRUP, Testo Rom, World Media Trans

Partener Gold: GS1 România, Imark Sistem, Salesianer, Biriș Goran SPARL, Biotrend Plus, Fepra, Frigo Consult, AB Tehnic Profesional, Merryberry, Santinela, Eurofins Evic, Tropeum, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești

Partener Silver: TUV Nord, Axiven Pest Control, Agrivi, EMS Floor Group, Doly-Com Distribuție

Distribuie

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Ești gata să treci la
următorul stadiu de dezvoltare?